sîmbătă, 27 mai 2017

Ce se întâmplă cu buletinele românilor! Anunțul făcut astăzi de Ministerul de Interne

loading...


Prima carte electronică de identitate ar putea fi eliberată la jumătatea anului 2018, a anunțat, astăzi, ministrul de Interne, Carmen Dan, care a precizat că prin implementarea acesteia va fi facilitat accesul cetățenilor la diverse servicii și va fi înlesnită interacțiunea cu autoritățile.

Totuși, nu va fi impusă schimbarea cărții de identitate actuale cu cartea electronică, a mai spus ministrul, care a menționat că persoanele nu pot fi urmărite pe baza cipului conținut de document, întrucât cipul este pasiv, putând oferi informații doar cu ajutorul unui echipament special, destinat citirii sale, informează News.ro.

“Dacă parcursul legislativ al acestui act normativ va avea în Parlament un timp de dezbatere rezonabil, va urma un pachet de legislație subsecventă, astfel încât noi estimăm și sperăm că prima carte electronică de identitate să fie eliberată undeva la jumătatea anului 2018, nu am stabilit un termen fix. Prin această abordare ușurăm mult interacțiunea cu autoritățile. Pentru că prin implementarea cărții electronice de identitate se va facilita accesul cetățenilor la servicii electronice și va contribui la dezvoltarea procesului de administrație electronică”, a declarat ministrul de Interne, Carmen Dan.

Ea a subliniat că, prin acest proiect, Ministerul Afacerilor Interne și-a propus să întărească elementele de siguranță, în condițiile în care datele statistice arată o incidență mare a furtului de identitate.

“Persoanele nu pot fi urmărite pe baza cipului conținut de cartea electronică de identitate. Acest cip poate dialoga doar cu un echipament destinat citirii sale. Cipul este pasiv, emite doar atunci când este alimentat printr-un câmp electromagnetic produs de cititor”, a spus Carmen Dan.

De asemenea, ministrul a mai spus că persoanele care nu doresc să aibă o carte electronică de identitate nu vor fi obligate să obțină un nou document și pot opta în continuare pentru o carte de identitate simplă. În ceea ce privește costurile implementării noii cărții de identitate în format electronic, directorul general adjunct al Direcției Generale pentru Comunicații și Tehnologia Informației din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, Răzvan Jiga, a spus că nu se poate vorbi încă de o estimare clară, pentru că nu au fost adoptate forma și conținutul cărții electronice de identitate.

“În funcție de forma și conținutul cărții electronice de identitate, se va putea face și o determinare exactă pe partea de impact tehnic. În plus, toată această estimare va fi făcută de Imprimeria Națională, care trebuie să asigure și finanțarea”, a declarat Răzvan Jiga.

Cartea electronică de identitate va conține date în format tipărit sau în format inscripționat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum și elemente de particularizare și de siguranță, potrivit proiectului de lege pus în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne.

În format electronic vor fi înscrise: datele din formatul tipărit, respectiv numele și prenumele titularului, sexul, cetățenia, data și locul nașterii, imaginea facială, Codul Numeric Personal și adresa de domiciliu, precum și semnătura olografă a titularului; prenumele părinților titularului; un certificat și, după caz, certificate calificate, prevăzute de Legea 455/2001 privind semnătura electronică; datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială și, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.

Prin proiectul de lege se introduce, pentru prima dată, posibilitatea eliberării unei cărți de identitate simplă sau cărți electronice de identitate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinți.

Astfel, vor putea fi eliberate cărți de identitate cu valabilitate de doi ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 și 14 ani, cu valabilitate de patru ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani și cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani.

Cartea electronică de identitate va asigura și funcționalitatea cardului de sănătate, care nu va mai fi folosit de la momentul eliberării noului document de identitate, se arată în proiect. Cu toate acestea, fostul președinte al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, Radu Țibichi, a precizat că ani buni cardul național de sănătate va circula în paralel cu cartea electronică de identitate, iar înlocuirea acestuia se va face treptat.

Punerea în circulație a cărții electronice de identitate și a cărții de identitate simple va fi realizată eșalonat, în termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei cărți electronice de identitate sau a primei cărți de identitate simple, pe măsura asigurării serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor cu suportul tehnic necesar. Personalizarea documentelor se va realizeaza în Centrul Național Unic de Personalizare a Pașapoartelor Electronice din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.

Imprimeria Națională va achiziționa și va pune la dispoziția MAI și Ministerului Afacerilor Externe echipamentele și produsele software necesare pentru punerea în circulație și personalizarea cărților electronice de identitate, a cărților de identitate simple, a cărților de identitate provizorii, a dovezilor de reședință, a cărților electronice de rezidență și a cărților de rezidență.

Inițiatorii proiectului de lege spun că titularul unui document electronic se va putea autentifica online, pentru a beneficia de diverse servicii electronice – bancare, fiscale, sociale, financiare, educaționale, ceea ce va conduce la simplificarea interacțiunii cu autoritățile publice, prin creșterea calității și accesibilității serviciilor publice.

Comenteaza aceasta stire

loading...