luni, 24 iunie 2019

Ministerul Educației propune patru tipuri de bacalaureat



Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică un proiect prin care diferențiază balacaureatul în 4 tipuri de programe: științe, studii socio-umaniste, studii vocaționale și bacalaureatul profesional. Fiecare program va avea propriul examen de absolvire ce duce la obținerea unei diplome.

Potrivit proiectului, lansat vineri de ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, sub titlul "Educația ne unește - Viziune asupra viitorului educației în România", ciclul secundar superior începe la vârsta de 15 sau 16 ani și are durata de 3 sau 4 ani, care se organizează în programe de studii profesionale, studii liceale vocaționale, studii liceale de științe și socio-umaniste.

Fiecare din cele patru programe de studii va avea propriul examen de absolvire, care duce la obținerea unei diplome de bacalaureat.

Examenele de absolvire pentru programele de științe și socio-umaniste (Bacalaureat A1 si A2) și pentru programul vocațional (Bacalaureat V) vor include probe specifice fiecărui program și o probă de maturitate care evaluează capacitatea absolventului de a folosi, în mod practic, competențele dobândite pe parcursul întregului parcurs școlar obligatoriu, creativitatea, cunoștințele, abilitățile, aptitudinile și atitudinile absolventului.

Examenul de absolvire pentru programul profesional (Bacalaureat T) va cuprinde probe specifice si un proiect profesional. Diplomele de Bacalaureat A1, A2 si V vor permite absolventului înscrierea în învățământul superior în aria de studii promovată. Diploma de Bacalaureat T dă dreptul la înscrierea în școli postliceale și instituții de învățământ terțiar non-universitar, care își stabilesc propriile criterii de selecție și admitere, se mai arată în sursa citată.

Absolventul unui program poate decide să susțină oricare dintre tipurile de examen de absolvire, nefiind limitat de programul de studii liceale ales inițial. Absolvenții cu Diploma de Bacalaureat T pot, în limitele legii, susține ulterior probele specifice si proba comună în vederea obținerii unei Diplomei de Bacalaureat de tip A1, A2 sau V și a dreptului de a acces la învățământul superior.

"Acestea presupun un grad mare de flexibilitate în alegerea parcursului școlar. Crește ponderea în educație a învățării bazate pe interesul personal și pe propria dorință de a se dezvolta într-un anumit domeniu sau pe baza unui anumit talent. Misiunea principală a acestui ciclu este de a ajuta tânărul să-și dezvolte propria pasiune, predispoziție, aptitudine sau talent, să sprijine dorințele, nevoile și tendințele fiecărui elev, punându-l în centrul actului educațional și modificând structurile și propriile așteptări pentru a se plia pe nevoile și așteptările lui. Există astfel un corp curricular obligatoriu la nivel național, centrat pe competențele cheie identificate și revizuite în mod regulat prin strategia națională de educație, iar celelalte discipline se aleg în funcție de filiera de studiu, de interesul propriu și de oferta unităților școlare din zonă", explică inițiatorii.

Proiectul își propune să încurajeze "cooperarea între unitățile de învățământ și agenții economici astfel încât elevii să poată alege cursuri de la alți furnizori, inclusiv din cealaltă filieră".

Va exista un număr minim de cursuri care trebuie parcurs pe durata ciclului secundar superior pentru a permite înscrierea la examenul de absolvire. Ciclul secundar superior se încheie cu un examen de absolvire.

Înscrierea la examen este posibilă pentru toți cei care au absolvit tipul și numărul minim de cursuri prevăzut pentru ciclul secundar superior. 

Comenteaza aceasta stire