sîmbătă, 17 august 2019

Canalul Dunăre – Marea Neagră, 30 de ani de la inaugurare

24 mai 1984. A fost ziua în care soții Ceaușescu au venit la Agigea să inaugureze construcția gigant, de o importanță economică uriașă pentru țară, Canalul Navigabil Dunăre-Marea Neagră.

Colonelul în rezervă Marin Constantin avea atunci 33 de ani și îndeplinea funcția de comandant al Poliției Municipiului Constanța. Spune că ori de câte ori trece pe podul de la Agigea își amintește de acea zi în care totul trebuia să iasă ca la carte.

„Trebuia să asigur ordinea și disciplina. Au venit atât de mulți oameni încât s-au întors pe jos la Constanța“, povestește el.

Și colonelul în rezervă Gheorghe Alexandru ne povestește că ziua de 24 mai 1984 a fost cea mai intensă din viața lui. Spune că Nicolae Ceaușescu era bucuros să vadă toată acea desfășurare grandioasă de forțe.

Cei care își amintesc de acea zi povestesc că erau atât de mulți oameni la inaugurarea de-o parte si de alta a canalului încât abia mai aveai loc să arunci un ac, toți aplaudau măreața realizare a cuplului Ceaușescu.

La evenimentul festiv de astăzi, Compania Națională a Administrației Canalelor Navigabile l-a invitat pe inginerul Constantin Avădanei, unul dintre principalii proiectanți ai Canalului, să vorbească despre ceea ce a fost provocarea vieții sale.

„Mi-au spus să mă ocup de proiectare. Am avut alături o echipă de 181 de ingineri, apoi de 215. În total am făcut 35.000 de proiecte“, povestește inginerul.

Pentru realizarea Canalului Dunăre-Marea Neagră s-au excavat 300 de milioane de metri cubi de pământ și rocă. Alte 4 milioane de metri cubi de beton s-au turnat pentru a-i garanta durabilitatea. Senatorul Nicolae Moga a participat la lucrări și își amintește de o întâmplare amuzantă.

„Podul Agigea, îmi amintesc că trebuia să fie gata în iulie, dar ministrul a ordonat să fie gata în luna mai și a spus să nu-l mai facă așa de înalt“, povestește el.

Canalul Dunăre Marea Neagră, construit în două etape, 1949 - 1955 și 1976 - 1984, are o lungime lungime totală de 95 de kilometri, iar investiția s-a ridicat la nu mai puțin de 2 miliarde de dolari. 

Comenteaza aceasta stire