sîmbătă, 20 iulie 2019

Dana morții

8 Iunie 2006. Ziua când moartea lovea crunt în portul Constanța. 6 oameni piereau zdrobiți sub tone de fiare sau înecați în apa mării. O macara plutitoare, transportată pe un remorcher, lovea brațul unui pod rulant. Totul se petrecea în timpul unei manevre greșite a comandatului navei care efectua operațiunea de transport. Ca două castele de cărți, cele două utilaje gigant se prăbușeau peste 18 oameni care se aflau sub ele, unii pe remorcherul Izvorul Mare Unu. 12 dintre ei au reușit să fie mai puternici decît moartea.

La acea oră, anchetatorii spuneau că, deși vizibitatea era blocată de brațul macaralei plutitoare, comandantul împingătorului i-a cerut unui subordonat să-l ajute să manevreze nava prin intermediul unei stații de emisie - recepție. La un moment dat însă, muncitorul a fost eliberat din postul de observație de superior care a decis să facă manevra de unul singur. La numai 7-8 minute după ce comandantul împingătorului a luat această decizie, în jurul orelor 13.00, avea să se petreacă nenorocirea. Împingătorul "Izvorul Mare 1" s-a scufundat în doar cîteva minute.

Potrivit rechizitoriului de la acea dată, comandantul împingătorului nu ar fi respectat planul manevrei pentru menținerea navei pe traiectoria prestabilită și la o distanță de siguranță de orice obstacol și din această cauză s-a produs tragedia. Firmele care dețineau macaraua plutitoare și împingătorul au fost amendate usturător de autorități pentru nereguli legate instructaj și protecția muncii. În primă instanță, comandantul împingătorului a fost găsit vinovat de omor din culpă însă a formulat recurs la Curtea de Apel Constanța. Magistrații au cerut chiar în urmă cu două săptămâni autorităților portuare mai multe înregistrări ale convorbirilor prin stație dintre comandantul navei și echipaj. La exact 4 ani și două zile de la dezastru, rudele celor morți încă își așteaptă ca vinovații să plătească.

 

Comenteaza aceasta stire