joi, 22 februarie 2018

Justiția eșuată

Justiția eșuată

Încet, dar sigur, Europa se trezește. Și începe să observe cât de grav a derapat Justiția în România. Și cum tocmai Justiția este cea care afectează existența statului de drept.

Un important expert UE, Gary Cartwright a întocmit un raport prin care solicită nici mai mult nici mai puțin decât instituirea unui moratoriu prin care să se suspende extrădările către România. Și este doar începutul. Ceața de pe ochii oficialilor europeni începe să se ridice. Iar prima consecință este că majoritatea parlamentară este obligată nu să încetinească, ci să accelereze reformarea Justiției.

În mod straniu și în aceași timp extrem de elocvent, acest raport dedicat rămânerii în urmă a Justiției sub aspectul evoluției democratice conține și un capitol dedicat serviciilor secrete. Este chiar punctul de plecare ale analizei mele.

În mod normal, într-un stat democratic, caracterizat prin domnia legii, respectiv prin forța dreptului și nu prin dreptul forței, nu au ce căuta serviciile secrete într-o analiză asupra performanțelor sau contraperformanțelor sistemului de Justiție. Dar iată că expertul  Gary Cartwright nu numai că a inclus tema serviciilor secrete în raportul său, dar i-a dedicat și un capitol distinct. Oare de ce? Explicația o avem chiar în conținutul expertizei sale. El vorbește despre unul dintre cele mai grave fenomene de corupție din România, făcând sublinieri importante asupra corupției serviciilor de securitate din această țară. Face referiri la practica abuzivă a interceptărilor și, fără a defini în mod explicit acest lucru, se referă firește la numărul extraordinar de mare, anormal de mare al interceptărilor pe siguranță națională. Unul dintre reproșurile pe care le face este adresat în mod direct Serviciului Român de Informații și se referă la practica ilegală a intervențiilor acestuia în dosarele de corupție. În ceea ce mă privește, țin să fac precizarea că, după ce Curtea Constituțională a luat decizia de a scoate SRI din activitatea de interceptare și urmărire a persoanelor bănuite de corupție, probele sau pseudoprobele culese de lucrătorii acestui serviciu au rămas încă în dosarele aflate în cercetare sau chiar în stare de judecată.

Acest raport denunță practica detenției preventive utilizată în mod excesiv de către procurori cu acordul judecătorilor și semnalează din nou condițiile improprii din penitenciare.

Ceea ce afirm eu de ani de zile, ceea ce afirmă și mulți alți analiști sau oameni politici referitor la faptul că nu poate exista stat de drept atâta timp cât nu există o separare a puterilor în stat, o separare reală, în special între puterea judecătorească și celelate puteri, legislativă și executivă, iată, se subliniază și în acest raport. Care ar trebui să ne dea la toți de gândit. Inclusiv sau în primul rând celor care consideră în mod eronat că îndreptarea legilor Justiției, în așa fel încât să fie asigurate garanții substanțiale că drepturile și libertățile fundamentale ale omului sunt respectate și că procurorii și judecătorii trebuie să răspundă disciplinar, financiar sau chiar penal pentru erorile pe care le comit din lipsă de profesionalism sau cu rea intenție, ar reprezenta un abuz împotriva independenței Justiției și a statului de drept. Iată că lucrurile sunt pe dos.

Și tocmai de aceea, semnalând constatările din ce în ce mai alarmante ale Curții Europene ale Drepturilor Omului privind abuzurile săvârșite într-un număr uriaș de procese, în special penale,  Gary Cartwright face o propunere, care ar trebui să-i alarmeze pe români până la ce mai înalt nivel: suspendarea extrădărilor către România. Asta înseamnă nici mai mult nici mai puțin ca, în această ipoteză, întrucât România nu respectă drepturi elementare ale celor investigați sau aflați în curs de judecată, solicitările autorităților de la București în cazul persoanelor fugite peste graniță să fie ignorate din capul locului. Pentru că, așa cu s-a constatat, și asemenea solicitări sunt tot abuzive.

Europa începe să se trezească. Mai întâi Europa experților. A specialiștilor în drept. În chestiuni judiciare. După care, inevitabil, se va trezi și Europa politică. Iar la capătul acestui parcurs, probabil că le vom putea spune ”bună dimineața” și domnilor ambasadori. Și, desigur, protestatarilor de tip #rezist.

      Editorial de Sorin Roșca Stănescu

Comenteaza aceasta stire

Alba-neagra pe Justiție

Desigur, niciuna dintre aceste negocieri nu este transparentă. Și toți protagoniștii sunt convinși că decizia privind cariera profesională a șefei DNA este una politică. Și, astfel, situația și viitorul unei instituții se joacă la alba-neagra.

Nürenbergul românesc

Comparația, din păcate, se oprește aici. La Nürenberg a avut loc o judecată exigentă, dar dreaptă, care a închis unul dintre cele mai urâte capitole ale istoriei. La București, a început o mare mascaradă.

Reușește Iohannis unde eșuează Merkel?

Ceea ce nu i-a reușit atâta timp lui Merkel, s-ar putea însă să-i iasă la socoteală lui Klaus Iohannis. Care este pe cale să bată palma cu Stânga politică. Dacă nu cumva a și făcut-o. Pentru moment, în secret.

Face Klaus Iohannis o combinație în trei?

Și că a această discuție ar urma să fie invitată și doamna Laura Codruța Kovesi. Dacă se întâmplă așa ceva, atunci, din nou, puterea la cel mai înalt nivel din această țară este absolut originală. Adică președintele face o nemaivăzută.

O schimbă sau nu o schimbă?

În care este implicat viitorul unor personaje importante, cum este Liviu Dragnea sau Klaus Iohannis, dar și modul în care va decurge confruntarea politică între Stânga și Dreapta. Ca să nu mai vorbim despre factorul extern, aflat și el pe terenul de joc.

Laura Codruța Kovesi, la un capăt de drum

Din această perspectivă, întreaga societate românească este extrem de tensionată. Și, inevitabil, există din toate direcțiile opinii controversate sau chiar scandaloase.

De ce nu cedează DNA Prahova?

O lipsă de reacție din partea celor responsabili ar fi fost fatală. O lipsă de reacție ar fi însemnat nici mai mult nici ai puțin decât recunoașterea integrală a acuzațiilor aduse, ceea ce ar fi echivalat cu depunerea armelor. Operațiune urmată imediat de demisii în lanț, începând cu Laura Codruța Kovesi și mergând până a nivelul structurilor locale.

Scapi de cangrenă doar cu bisturiul

Este deja târziu și mă mir că până acum domnul Tudorel Toader, ministrul Justiției, care în mod constituțional este împuternicit să ia această măsură, nu i-a solicitat președintelui Klaus Iohannis demiterea Laurei Codruța Kovesi.

Prezidențiale fără Klaus Iohannis

Mă număr printre foarte puținii analiști ai vieții politice care au avansat teza conform căreia Klaus Iohannis va renunța de bună voie și nesilit de nimeni la un al doilea mandat.

Infracțiunea de serviciu

Este vorba de faimosul abuz în serviciu. Presupun că acest fenomen nemaîntâlnit ar fi trebuit să-i pună pe gânduri și pe cei câțiva juriști de marcă din Parlamentul României. În mod straniu însă, nimeni nu pornește de la această premiză pentru ca, făcând o analiză, să identifice cele mai bune soluții de viitor.

România arsă pe grătarul UE

În vorbe sau chiar prin proceduri concrete. Iar promotorii schimbărilor legislative au fost din nou incapabili să prevină ofensiva antiromânească și la fel de incapabili să treacă la contraofensivă.

La DNA, politică de la un cap la altul

Mega escrocheria Microsoft a debutat politic sub aspectul anchetelor penale și s-a stins lamentabil, tot politic. Iar doamna Laura Codruța Kovesi, indiferent ce explicații abracadabrante ne dă, nu a avut încotro. A fost pur și simplu în situația de a pune capacul și de a suna stingerea peste furtul secolului.

A văzut și Iohannis statul paralel

Președintele Klaus Iohannis a avut o intervenție publică, prin care a contestat vehement existența statului paralel. Ceea ce este însă absolut straniu este că el însuși, și asta încă de la începutul mandatului, a pus umărul la edificarea unui stat paralel. Și a făcut-o nu în puterea nopții, ci ziua, în amiaza mare. Printr-un document oficial supus adoptării Parlamentului României. Acest document există. El se numește Strategia Națională de Apărare a Țării pentru perioada 2015-2019. Iar acolo este prezentat pe larg conceptul statului paralel, avut în vedere de Klaus Iohannis.

Tabelul rușinii

Publicăm o situație pe care am intitulat-o ”tabelul rușinii”. Pe bună dreptate. Se va vedea cum România a fost până acum umilită în raport cu alte state în ceea ce privește numărul de europarlamentari raportat la numărul de cetățeni. Vom putea observa cum și în viitor această situație va continua, grație prestației lamentabile a președintelui Klaus Iohannis la ultimul Consiliu European.

Cum reparăm ce a stricat Iohannis?

Solicitând ca, pe cale judecătorească, Forumul Democrat al Germanilor din România să fie declarat ”succesorul de drept a tuturor instituțiilor și organizațiilor germane care au fost desființate prin constrângere”, Klaus Iohannis a solicitat de fapt ca FDGR să devină succesorul Grupului Etnic German, organzație declarată criminală și scoasă în afara legii în 1944.

Iohannis îl reîncarnează pe Hitler

În consecință, în 1999 s-a dispus retrocedarea către FDGR a întregului patrimoniu intrat în posesia statului în 1948. Grupul Etnic German, care fusese creat în 1940, la presiunea Berlinului, printr-un decret semnat de mareșalul Ion Antonescu și având drept purtător de cuvânt Partidul Nazist, i-a transformat pe etnicii germani în luptători SS, circa 80.000 și a sfârșit prin a fi declarat drept organizație criminală de către Puterile Aliate, atât prin Tratatul de Pace cât și prin Convenția de Armistițiu.

Nucleara lui Golban pe capul lui Iohannis

Profesor doctor Radu Golban, stabilit în Elveția și autor al mai multor tratate de economie, lansează o adevărată bombă nucleară împotriva lui Klaus Iohannis. El a apelat la doi reputați specialiști din Germania și din Elveția în drept internațional public, iar aceștia au elaborat ample expertize prin care demonstrează că România a încălcat în mod flagrant atât tratatul de pace încheiat de Marile Puteri după cel de-al Doilea Război Mondial cât și Convenția de Armistițiu. Nici măcar fosta Germania Federală sau Uniunea Sovetică nu și-au permis în timpul Războiului Rece să ignore aceste documente internaționale.

Obiectivul ratat

Dar, înainte de toate, ar trebui să vedem dacă țintele alese de liberali sunt sau nu cele corecte. Dacă nu care cumva aceștia aleargă după cai verzi pe pereți.

Coșmarul Vestului – emanciparea Estului

În ce scop? Ce urmărește Vestul? De ce pentru vestul Europei emanciparea estului Europei reprezintă un coșmar?

Guvernul longeviv

Pentru a avea o imagine completă a ceea ce s-a întâmplat și pentru a vedea cum ar putea deveni longeviv al treilea Guvern, cel al doamnei Viorica Dăncilă, este indispensabilă o abordare mai profundă a situației politice de la noi. Din perspectiva diviziunii muncii. Între Executiv, partid și Parlament.

O miză excesiv de mare

Între opoziție și putere. Între multinaționale și PSD. Iar în plan extern acest front a fost transferat pentru început la Bruxelles. Urmează să primim și o nouă reacție de la Washington. Se joacă pe Legile Justiției din România excesiv politic în plan intern și excesiv geopolitic în plan extern.