sîmbătă, 20 iulie 2019

Mit sau realitate? Trebuie schimbat vreodată uleiul din cutia de viteze?

Mit sau realitate? Trebuie schimbat vreodată uleiul din cutia de viteze?

Orice mecanism in miscare dintr-un autoturism are nevoie de lubrifiere. Fie ca vorbim de motor, de transmisie, de diferential sau de caseta de directie, o foarte importanta parte a masinii o constituie uleiul.

Daca la motor acesta trebuie schimbat periodic, cum stau lucrurile cu uleiul din cutia de viteze?

Nu exista sofer in lumea asta care sa nu stie ca la masina, poate cea mai importanta activitate, este schimbul de ulei. Pentru ca motorul functioneaza la temperaturi uriase, acolo este cea mai mare uzura mecanica si tot la motor au loc si o multime de alte actiuni ce duc, ulterior, la alte mecanisme si sisteme functionale. Nu degeaba, uleiul este cea mai cunoscuta consumabila, care trebuie sa fie mereu in stare buna, ca sa faca fata cu succes la temperaturile si solicitarile cerute de un motor care merge mult, scrie 4tuning.ro.

Fie ca il inlocuim la 10.000 de kilometri, fie ca ii facem schimbul asa cum cere cartea tehnica, la 25.000 sau chiar 30.000, cert este ca uleiurile de motor sunt consumabile care au un rol bine determinat si extrem de important: asigura lubrifierea pieselor de motor, fara de care un motor nu ar putea sa se invarta, asigura o curatare a pieselor interne si chiar are functie de racire.

Acelasi principiu este, de fapt, la orice lubrifiant din componenta masinii.

La masinile cu o transmisie manuala, asa cum sunt majoritatea in Romania, specialistii in domeniu spun ca pe toata durata de viata a unei masini poti lasa transmisia cu uleiul venit din fabrica. Adica nu este nevoie sa schimbi uleiul la o cutie manuala. De ce? Pentru ca uleiul de cutie este mult mai gros, iar temperatura de functionare este mult mai mica decat cea a unui motor, adica maxim 90 de grade.

La masinile cu o transmisie automata, lucrurile sunt putin diferite. O cutie automata functioneaza pe baza unor circuite hidraulice, iar lichidul din interior este, de fapt, lichid similar cu cel de servo-directie. Este un ulei mult mai lichid decat cel din cutia manuala, dar este si supus la o temperatura mai mare.

In cazul unei cutii automate, exista o pompa care impinge cu presiune lichidul, asa ca de multe ori cutiile automate au si radiatoare de racire a uleiului. Asta inseamna ca temperatura de functionare este si ea alta, mai ales din cauza pompei care se incinge, asa ca stresul asupra lubrifiantului este mult mai mare decat in cazul unei cutii manuale.

Comenteaza aceasta stire

Noi reguli de circulație pe podul de la Năvodari!
De Neptun TV 6 iulie 2019

Noile reguli de circulație pe podul de la Năvodari vor intra în vigoare luni, 8 iulie. Administrația locală spune că acestea țin cont de valorile înregistrate în traficul rutier.

ATENȚIE, ȘOFERI! Autostrada către mare, cu restricții în plin sezon!
De Neptun TV 1 iulie 2019

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunță o serie de restricții pe A2 (Autostrada București-Constanța) și pe DN 39 (Constanța-Mangalia)