miercuri, 22 februarie 2017

Orbul gainii la Cotroceni. Dar si la CSM?

loading...
Orbul gainii la Cotroceni. Dar si la CSM?

Ramane un fapt stabilit. Batut in cuie. De catre Curtea Constitutionala a Romaniei. Guvernul Grindeanu nu a gresit atunci cand a dat faimoasa ordonanta de urgenta numarul 13. Putea sa faca acest lucru. Si nu a gresit nici macar tehnic. Respectiv in continutul ordonantei.

Nu a existat niciun fel de conflict intre institutiile statului. A gresit in mod grav presedintia atunci cand a sustinut o asemenea acuzatie impotriva Guvernului. Dar si mai grav este ca, in acelasi timp, a gresit si Consiliul Superior al Magistraturii. Ce trebuie sa invatam din asta?

Juristii de la presedintia Romaniei au suferit de orbul gainii. De aici incolo, putem presupune orice. Fie ca sunt necalificati, ceea ce ar fi extrem de grav date fiind atributiile institutiei respective, fie ca au fost rau intentionati. Ceea ce este inca si mai grav. Intrucat il implica pe presedinte. Mai semnificativ insa este ca a gresit CSM. Ca institutie. Ori, aici este de presupus ca se afla printre cei mai buni juristi din Romania. Si al caror rol este acela de a face ca aceasta institutie sa fie independenta. Inclusiv independenta de Cotroceni. Daca s-a intamplat altfel, din nou, este extrem de grav.

In Constitutia Romaniei, ca de altfel in toate Constitutiile statelor cat de cat democratice, scrie ca politica penala o face, de fiecare data, Parlamentul, care are posibilitatea de a delega aceasta atributie Guvernului. Iar delegarea inseamna practica ordonantelor de urgenta, care si ele sunt prevazute de legea fundamentala. Prin urmare, era cat se poate de limpede ca, sub aspect constitutional, Guvernul, cu acordul Parlamentului, putea sa faca respectiva ordonanta de urgenta, faimoasa ordonanta numarul 13, si sa o publice in Monitorul Oficial pentru ca prevederile ei sa isi produca efectele de indata. Urmand ca, ulterior, Parlamentul sa decida.

Asupra acestei realitati nu mai are rost sa insistam. A batut-o in cuie legea fundamentala si a batut-o in cuie si CCR. In al doilea rand, s-a discutat mult si inutil despre presupusa vocatie a unor alte institutii, cum ar fi CSM sau parchetele, de a se pronunta asupra continutului unei legi penale. Nicio institutie de acest fel nu are acest privilegiu. Mai mult chiar, respectivele institutii nici macar nu au dreptul sa isi exprime, in mod oficial, vreun punct de vedere.

Aceasta afirmatie pare socanta. Cum adica? Se face o lege penala, un instrument de lucru al procurorilor si judecatorilor, si totusi nu este obligatoriu avizul parchetelor ori al CSM. Mai mult chiar, ele nici macar nu au dreptul de a se exprima. Ei bine, chiar asa stau lucrurile. Politica penala o face, afirm inca o data acest lucru, Parlamentul, care isi poate delega acest privilegiu Guvernului. Procurorii si judecatorii sunt chemati nu sa faca legea, ci sa o aplice. Evident, in plan individual, atunci cand au loc dezbateri publice, se pot exprima si isi pot exprima punctele de vedere atat judecatorii, cat si procurorii. Insa individual si nicidecum institutional. Asta a stabilit, inca o data, Curtea Constitutionala.

Cum a fost posibil ca doua institutii atat de importante ale statului, presedintia si CSM, sa sufere de orbul gainii? Cum a fost posibil ca presedintia si CSM sa induca atat de multa confuzie in societatea romaneasca? Cum a fost posibil ca presedintele Klaus Iohannis, in baza unui neadevar flagrant, de care el nu avea cum sa nu stie, sa atate societatea romaneasca si sa scoata lumea inutil in strada? Si, in fine, cum a fost posibil ca, stiind aceste lucruri, Guvernul sa isi retraga totusi ordonanta de urgenta, cedand presiunii ilegitime a strazii si presiunii, inca si mai ilegitime, a doua institutii ale statului fata de care Executivul trebuia sa ramana independent?

Intrebarile de mai sus nu eludeaza insa un alt adevar de principiu. Si anume ca este normal ca, de cate ori se modifica legi organice, cum sunt legile cu caracter penal, aceasta sa nu se faca pe calea ordonantelor de urgenta, ci in baza unor proiecte de legi prezentate Parlamentului si care trebuiesc dezbatute temeinic in forul legislativ.

Editorial de Sorin Roșca Stănescu pentru CorectNews.ro.

loading...

Comenteaza aceasta stire

Avionul cu trei piloti la comanda

Dupa o expectativa prelungita, Victor Ponta a revenit. In forta. Facand o afirmatie care se numeste, pe drept cuvant, reactie. El sustine, fara a o spune chiar in cuvintele mele, ca la comanda Executivului, in acest moment, se afla trei persoane. Ca Guvernul ar fi un avion cu trei piloti la comanda. Iar fiecare dintre ei trage in alta directie. Aeronava se rupe. Ce este si ce nu este real in modelul prezentat de fostul premier.

Laura Codruta Kovesi si lovitura de pedeapsa

Mircea Negulescu, faimosul procuror de la Ploiesti, a lovit naprasnic. Imaginea institutiei pe care o reprezinta a fost, in mod brutal, manjita cu noroi. Iar pentru sefa DNA, doamna Laura Codruta Kovesi, scandaloasele inregistrari difuzate in seara zilei de marti reprezinta o palma usturatoare. Din mai multe motive.

Tacerea lui Klaus Iohannis, cam de tinichea

O acuzatie extrem de grava a fost lansata impotriva presedintelui Romaniei. Este vorba de un tun financiar imobiliar dintre cele mai mari, al carui cuantum se plaseaza intre 15 si 18 miliarde de euro. Acesti bani ar fi fost practic sustrasi, in mod fraudulos, cu contributia majora a domnului Klaus Iohannis.

Orbul gainii la Cotroceni. Dar si la CSM?

Ramane un fapt stabilit. Batut in cuie. De catre Curtea Constitutionala a Romaniei. Guvernul Grindeanu nu a gresit atunci cand a dat faimoasa ordonanta de urgenta numarul 13. Putea sa faca acest lucru. Si nu a gresit nici macar tehnic. Respectiv in continutul ordonantei.

Klausmaidanul

Repetitia generala s-a incheiat. Succesul este total. Presedintele Klaus Iohannis conduce o operatiune extrem de riscanta, dar, pentru moment, stie foarte bine care sunt fortele de care dispune. Acestea sunt redutabile. Si loialitatea lor a putut fi verificata.

Momentul loviturii de stat

Presedintele Klaus Iohannis nu ii poate dezamagi pe sustinatorii sai care au iesit in strada cu zecile de mii. Unii spun chiar cu sutele de mii. Nu ii poate dezamagi nici pe reprezentantii partenerilor nostri euroatlantici, carora le-a povestit cu lux de amanunte cum PSD distruge statul de drept.

Zece trepte ale loviturii de stat

1 Alianța PSD+ALDE câștigă alegerile, dar nu își poate instala un Guvern decât după aproape o luna, din cauza opoziție președintelui.

Protocoalele terorii

Rand pe rand, apar noi si noi dezvaluiri despre mecanismul in care a fost organizata, de catre Traian Basescu, “operatiunea teroarea”. Cele 21 de protocoale de colaborare ale DNA cu alte institutii sunt semnalate, pentru prima data, inca din 2005. Traian Basescu abia intrase in primul sau mandat si victoria sa trebuia transformata intr-o baie de sange.

Obsesia urii reciproce
De Sorin-Lucian Ionescu 23 ianuarie 2017

De 27 de ani există o prăpastie uriașă și ireconciliabilă între susținătorii stângii politice românești, ai dreptei și cei cărora nu le pasă, adică nu votează sau votează aiurea. De 27 de ani este inoculată ideea - uneori cu sprijinul intermitent al Europei și SUA, funcție de guvernare - că cei care sunt de stânga sunt comuniști, retardați, corupți, nostagici, neinformați, proști, țărani needucați, în vreme ce cei de dreapta sunt băieți de oraș, care țin cu Crăiasa Zăpezii.