vineri, 19 aprilie 2019

Timp de o săptămână, românii au putut vizita trenul regal expus în Gara de Nord

Pe vremea Regelui Carol a II-lea, cele mai rapide trenuri  parcurgeau în sub 135 de minute cei 120 de km dintre București și Sinaia. Astăzi, cele mai iuți trenuri parcurg aceeași distanță în sub 90 de minute, însă niciunul nu se apropie de luxul pe care trenul regal îl putea oferi în perioada respectivă.

Trenul regal a fost comandat de Regele Ferdinand în anii 20’ și a fost construit la Uzinele Ernesto Breda din Italia. În 1928 a intrat în serviciul casei Regale, însă regele nu s-a mai putut bucura de el întrucât s-a stins din viață la 20 iulie 1927. Garnitura a fost folosită de Regele Carol al II-lea în timpul celui de-al  doilea Război Mondial, iar mai apoi, i-a revenit regelui Mihai.

„În momentul în care Regele Mihai a trebuit să părăsească România, în 1947, a plecat cu acest tren. Apoi a fost folosit ca tren prezidențial de Dej și de Ceaușescu până în 1977. Sunt câteva lucruri foarte importante, istorice ce s-au întâmplat în acest tren. De exemplu, în 1956 Gheorghe Gheorghiu Dej s-a întâlnit cu Hrusciov pentru semnarea tratatului prin care armatele sovietice părăseau România. În 1965 Ceașescu s-a întâlnit cu președintele Americii, Ford“, a declarat Robert Costea,  ghid al Societății Feroviare de Turism.

Astăzi au mai rămas doar 5 vagoane din cele 12 pe care le avea inițial trenul. Printre cele mai importate sunt Dormitorul Regal, Vagonul Salon și Dormitorul Demnitarilor.

„Locul în care ne aflăm acum, este locul în care se servește micul dejun. Regele sta aici, regina lângă el. Tot mobilierul pe care îl vedeți este cel original. Scaunele de piele de Cordoba și puf de pinguin, pe pereți mahon“, a mai adăugat Robert Costea, ghid.

„Acest vagon este al patrulea din componența trenului regal și este un vagon dormitor pentru delegațiile oficiale. Este un vagon cu 6 locuri de clasa 1. Locul în care ne aflăm aici se numește salonul de întrunire. Practic toate acele personalități așteptau în acest loc să fie chemate de rege în vagonul salon“, a declarat Rodica Tudorescu, ghid.

Nea Gică este cel care are astăzi grijă de locomotiva cu aburi.

„Ne aflăm pe locomotiva fabricată în  Reșita la 1963. Viteza de circulație e de 100 km la oră. În cabina de conducere iarna e plăcut. Ajunge la o temperatură de 30-40 de grade. Dar vara ajunge la 60 -70 de grade“, a spus Nea Gică.

Trenul regal s-a transformat pentru o săptămână în muzeu și a putut fi vizitat în Gara de Nord de toți curioșii. Acum garnitura aparține Societății Feroviare de Turism care îl închiriază companiilor și instituțiilor care îl solicită.

Comenteaza aceasta stire