luni, 19 august 2019

Un nou tip de sens giratoriu a apărut în România - noua modă în infrastructura rutieră!

Un nou tip de sens giratoriu a apărut în România - noua modă în infrastructura rutieră!

După inaugurarea primului giratoriu suspendat în urmă cu un an, România ar putea avea încă patru astfel de proiecte, dintre care trei doar pe Centura București.

În timp ce unii ingineri spun că acesta prezintă mai multe avantaje decât un sens giratoriu la nivel cu solul sau un pasaj drept, alții susțin că este incomod pentru șoferi și prea scump, scrie economica.net.

Sensul giratoriu suspendat reprezintă o soluție mai bună decât cel la nivel cu solul, care blochează circulația, spune un inginer constructor, referindu-se la sensuri giratorii de pe Centura București. De asemenea, el susține că giratoriul suspendat este mai bun și decât un pasaj drept, unde ai posibilitatea să mergi doar înainte. El a dat ca exemplu Pasajul de la Mihai Bravu din Capitală, de peste Dâmbovița, sub care s-a mai construit un sens giratoriu la nivel cu solul.

Alt inginer consideră însă că giratoriul suspendat este incomod și nesigur, din cauză că șoferii au un câmp vizual mai redus pentru a-și putea coordona mișcările de limitare a vitezei. În schimb, giratoriul la nivel cu solul este mai vizibil. De asemenea, giratoriul suspendat ocupă mai mult loc decât un pasaj drept și nu poate fi construit oriunde. Spre exemplu, la Mihai Bravu nu ar fi fost spațiu suficient pentru un giratoriu suspendat iar soluția aplicată acolo permite totuși șoferilor care vor să circule la dreapta sau la stânga să circule sub pasaj. 

Și transportatorii critică noua soluție la modă acum în infrastructură. "Giratoriul suspendat este o soluție costisitoare și care nu se justifică", spune Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT). În opinia sa, pentru a asigura de exemplu continuitatea unui drum național la intersecția cu un drum județean, construiești un pasaj suprateran fie faci un sens giratoriu la nivelul terenului. Reprezentantul transportatorilor mai spune că "a umblat destul prin lume" și nu prea a întâlnit astfel de giratorii suspendate, precum cel de lângă Ploiești, orașul său de origine.

Primul sens giratoriu suspendat din România a fost inaugurat în mai 2016, în județul Prahova. Giratoriul se află pe DJ102, la ieșirea din Ploiești către Păulești – Brașov, peste DN1B, o intersecție în care se produceau frecvent accidente de circulație. Lucrările la sensul giratoriu suspendat, care are o arhitectură unică în România, au început în 2013. Valoarea totală finală a proiectului finanțat din fonduri europene a fost de 55,09 milioane lei (aproximativ 13 milioane euro).

Al doilea giratoriu suspendat urmează să fie construit peste Centura București, la Domnești. Compania de Drumuri a anunțat recent semnarea contractului în valoare de 91,55 milioane lei lei fără TVA și cu termen de finalizare în 2019.

Tot pe Centura București urmează să fie construite încă două giratorii suspendate, la intersecțiile cu DN4 (Oltenița) și DJ 401 (Berceni). La intersecția cu DJ 401, spre satul Berceni, șoseaua de centură va trece la nivel, în timp ce pe deasupra va fi construit un sens giratoriu suspendat (asemănator cu cel de la Domnești). La intersecție cu DN 4, spre Oltenița, șoseaua de centură va trece la nivel pe sub un sens giratoriu suspendat pe care se va muta actualul DN4 (vor exista rampe de coborâre de pe giratoriul spuspendat către toate direcțiile șoselei de centură).

Un alt sens giratoriu suspendat la 10 metri înălțime urmează să fie construit de CFR SA pe raza municipiului Timișoara, potrivit lui Nicolae Robu, edilul orașului. Mihai Ritivoiude la Consiliul Județean Timiș susține însă, potrivit presei locale, că proiectul de reabilitare a căii ferate pe Coridorul IV Feroviar, tronsonul Arad-Timișoara-Lugoj-Caransebeș, este încă în etapa studiului de fezabilitate și că abia la finalul acestuia se va ști dacă va fi construit un giratoriu suspendat în zona Timișoarei.

Comenteaza aceasta stire